С все повече държави навлизащи в карантина и борба с COVID19, въздействието й върху селското стопанство и хранителната индустрия все още е много неясно. Говори се много за загубена консумация, особено със затварянето на ресторантите, но някои анализатори посочват, че хората вероятно ядат точно толкова - ако не и повече - докато са затворени у дома.
Правителствата призовават гражданите да не прибягват до панически покупки, аргументирайки се, че това е по-голяма заплаха за предлагането на храна от самия коронавирус. Испански служител обясни, че с един супермаркет за 1000 души или по-малко, страната е добре обезпечена, за да има за всички. Недостигът на работна ръка обаче е проблем, особено в Италия, където по-голямата част от храната се транспортира с камиони. Съобщава се обаче, че италианските потребители са чули призива на властите да се съсредоточат върху закупуването на местни продукти.
Във Великобритания, където почти половината от храната се внася, правителството потвърди, че няма да има недостиг, тъй като самолети и кораби продължават да снабдяват страната. Казвайки това, експерт по хранителната политика предупреди, че във Великобритания супермаркетите са спрели да съхраняват значителни количества храна през последните няколко десетилетия в полза на „подход на бързи и навременни доставки“, който, обаче лесно може да бъде нарушен. Като такива супермаркетите са започнали да нормират какво могат да купят хората. Известна онлайн услуга за пазаруване, Ocado, трябваше да прекъсне операциите си, тъй като не можеше да се справи с огромното търсене.
Психолозите приписват паническото купуване в супермаркети на нуждата на хората да си възвърнат контрола в ситуация, в която те имат почти никакъв контрол. Експерт от University College London обясни, че тоалетната хартия стана буквално „икона на масовата паника“, защото хората са склонни да търсят „стойност и обем“, когато купуват панически и тоалетната хартия определено отговаря на този профил. Междувременно в Турция хиляди хора се втурнаха да си купят лимонов одеколон. По интересното обаче е това, което е изоставено. Във Великобритания например купувачите са се фокусирали върху най-евтините опции, като боб и готови ястия. Премиум продуктите, които често включват версии с ниско съдържание на захар и мазнини, все още остават по рафтовете. По същия начин, безглутеновите щандове продължават да са пълни.
Компаниите за алкохолни напитки предложиха да снабдяват болниците и правителствата с етанол на фона на липсващите дезинфектанти. Гръцките митници например планират да трансформират конфискувания алкохол. В Швеция Absolut предложи да доставя алкохол, както и луксозната марка LVMH на Франция. Има много предупреждения, обаче, да не се използва водка директно за измиване на ръцете, тъй като съдържанието на алкохол е твърде ниско, за да убие бактериите. Говорейки за алкохол, тези, които си останаха вкъщи, измислиха нови коктейли, като „Карантината“, която изглежда се разпространява като вирус

.
В САЩ затварянето на ресторанти и училища има катастрофално въздействие върху дребните фермери, много от които доставят директно на тези заведения. Въздействието на вируса може да бъде особено пагубно за селското стопанство, като се има предвид, че над една трета от фермерите са над 65 години. Освен това земеделските производители имат проблем с намирането на работници, ситуация, която се очаква да се влоши.
От друга страна, спадът в цените на горивата ще помогне за по-ниски производствени разходи, особено за фермерите, които тепърва започват да сеят. Въпреки това, земеделските производители, които отглеждат култури за биогорива, като царевицата, са много загрижени за задълбочаващия се срив в цените на петрола и търсенето. Някои казват, че търсенето на етанол в САЩ може да падне с до 40% тази година, което би означавало много неизползвана царевица. Ефектите биха могли да се усещат с години и много етанолови заводи, които имат финансови проблеми, може да се наложи да затворят за винаги.
Бразилските фермери, от друга страна, вече се възползват. Реалът падна до рекордно ниска стойност миналата седмица, като спада само от началото на годината е почти 20%. Това означава рекордно високи цени за фермерите. Поради тази причина се очаква износът от Бразилия през март и април да се покачи.
Имаше момент на паника, когато работниците в бразилското пристанище Сантос обявиха стачка заради риска от излагане на коронавирус. Държавен служител посочи, че решението на съюза на работниците да събере няколкостотин души, за да реши дали трябва да стачкуват, напълно обезсмисля идеята за намаляване на риска от излагане. Той предупреди, че правителството ще обяви извънредно положение, което ще отнеме правото им на стачка, тъй като толкова голяма част от икономиката зависи от пристанищните операции. В крайна сметка пристанищните оператори успяха да намерят споразумение, включително да избегнат големи събирания по време на работа.
В Китай селскостопанският сектор може да се окаже най-слабо засегнат от вируса. Правителството освободи милиони субсидии, за да помогне на фермерите да придобият машини и инструменти, за да гарантира, че могат да започнат да сеят и прибират реколтата възможно най-скоро. Например, земеделският производител на дронове XAG очаква приходите да нараснат четири пъти тази година. Очаква се обаче по-малките фермери да бъдат по-силно засегнати, което може да доведе до вълна на консолидация.
Другата добра новина идваща от Китай е, че консумацията на храна се възстановява бързо. Проучване на потребителите в провинция Дзянсу показа, че 90% от анкетираните имат за цел да наваксат да консумират това, което са пропуснали, тъй като бизнесът се връща към нормалното си състояние. Ресторантите, които се отвориха отново, отчитат скок в резервациите, като в един ресторант казват, че потребителите са поръчали цялото меню. Друг магазин за чай съобщи, че един потребител е поръчал 77 чаши чай.
Източник:
http://commodityconversations.com/wordpress2/2020/03/19/commodity-conversations-weekly-press-summary-108/