Вход Търси Търси

EURONEXT

Пшеница MATIF 288.50 €/мт
Царевица MATIF 244.50 €/мт
Рапица MATIF 686.75 €/мт
Пшеница CBOT 806.50 ¢/b
Царевица СВОТ 577.00 ¢/b
Соя СВОТ 1,244.25 ¢/b
Соев шрот СВОТ 358.00 $/st
Соево масло СВОТ 56.23 ¢/lb

Бъдещето на зърнената индустрия – основателят на „Агрикор“ в специално интервю за AgFlow

Бъдещето на зърнената индустрия – основателят на „Агрикор“ в специално интервю за AgFlow
  • В това интервю Петър Димитров, Основател на Агрикор, Агропортал и Зърнена Академия излага своето виждане за пазара на зърнени и маслодайни култури в България. Темите преминават през кризата на КОВИД-19, обсъжда се лидерството в индустрията и защо е важно за компанията да бъде част от дигиталната мрежа с човешко лице. „Агрикор“ е основана през 2007 с основна дейност брокераж на конвенционални и органични зърнени и маслодайни стоки. Компанията оперира на множество пазари, работейки в тясно сътрудничество с търговци, преработватели, инвеститори и банки и е с репутация на първокласен партньор.

         

         

Бъдещето на зърнената индустрия след Ковид-19, значението на мениджъри и визионери като Юрген Клоп, дигитализацията на пазарите и други важни въпроси…

  • Интервюто провежда Мо Сафаф от AgFlow - повече информация в края на материала.

Разговаряме с Петър Димитров, Основател и Управляващ директор на „Агрикор“:
 

- Здравейте, Петър! Как сте? Много се радвам, че най-накрая водим този разговор! След толкова силна визитка вече съм сигурен, че ние от AgFlow сме намерили правилния човек за разговор по темата ни, а тя е „Дигитализацията на зърнените пазари и важността да си част от земеделската общност през 2020“. Преди да започнем обаче, разкажете ни още малко за “Агрикор”…

Ние сме брокери на зърнени и маслодайни продукти на физическия пазар и работим по най-добрите стандарти в нашата индустрия. Клиентите ни познават като специалисти по Балканския регион - България, Румъния, Сърбия, Гърция и Черноморския регион. Наши естествени пазари са страните от ЕС и Северна Африка, но напоследък работим и в Азия. На практика с нашите широки контакти и партньори можем да се докоснем до почти всички произходи и дестинации, както и до доста нишови пазари и клиенти.

- По време на първоначалния ни разговор, докато обсъждахме интервюто, усетих едно наистина приятелско отношение, когато разбрахте, че се казвам Мо Сафаф и че съм съименик на моя известен сънародник и играч на Ливърпул Мо Салах :) Правилно ли съм усетил?
 
Да, не е никаква тайна, че съм запален фен на Ливърпул. Аз също играя активно от детството си и все още практикувам със съученици от гимназията. Разбира се, чакахме доста дълго, за да видим Ливърпул отново да лети високо във Висшата лига като коронясан европейски и световен шампион. И то точно в тази COVID ситуация ...
И когато преди няколко месеца ми се обади човек с емблематичното име Мо Сафаф, бях като онемял, тъй като Мо Салах е нашата звезда в Ливърпул, така че Мо, наистина получихте специално място в сърцето ми - завинаги. Не очаквам да злоупотребите с този висок статус, нали :)? Разбира се, най-специалният човек там е треньорът Юрген Клоп. Той е истински философ и мениджър и бих искал да видя повече визионери като него в бизнеса, с който се занимаваме. Аз съм много, много щастлив, че работих с няколко талантливи мениджъри в началото на моята кариера, макар и не в нашата индустрия по това време. Между другото, това е доста голямо предизвикателство в сегашната среда, виждам голяма липса на лидери. Липсата на насока и вдъхновение е истински проблем в селското стопанство и търговията. Но това е тема на отделна дискусия.

- Разкажете ни повече за това как попаднахте в селскостопанската индустрия…
 

Е, всъщност не беше планирано. Може би същото важи и за повечето от нас в този бизнес. Няма университети за брокери на зърно или търговци, както знаете. Преживях нещо като „американска мечта“, но случваща се в България.


- Интересно наистина, а как се случи това, при положение, че практически през цялото време сте живели във Варна?

Имах щастието да уча в Математическата гимназия във Варна, която се слави с множество световни шампиони по математика, физика и информационни технологии. След това завърших Икономическия университет в града с бакалавърска степен по банково дело, точно когато страната ни преминаваше през много труден период след разпадането на комунистическата система. Очаквах силна кариера в банковото дело, но след 6 месеца в първата си работа в банка осъзнах, че нито чиновническият характер на позицията, нито заплащането бяха приемливи за мен. Така бях принуден да сменя работата и започнах да работя като механик, сглобявайки домакински уреди повече от година. След това един ден ми се обадиха от “горе” - директорът на фабриката ме повика, за да му помогна с няколко превода на английски език, тъй като външнотърговският ни директор беше болен от седмица. Качих се на 3-ия етаж, за да се срещнем и ... не слязох отново долу в цеха. Останах във външнотърговския отдел известно време и имам прекрасни спомени от този период, научих много от ръководството на фабриката. След това получих интересно предложение от българска компания за търговия със зърно за позицията Мениджър външна търговия и валутни операции, което приех като ново предизвикателство. След няколко много продуктивни години в тази компания реших да се отделя и да създам „Агрикор“ като първата брокерска компания в България. Няколко години по-късно, през 2013 г. направихме уебсайта за фермери „Агропортал“, а след още три години стартирахме международната конференция „Зърнена Академия“. И ето ни тук...


- Какво можете да ни кажете за българските пазари? Каква е тяхната специфика, възможности и потенциал за развитие и въобще как се развива аграрният бизнес?

Винаги съм казвал, че българският пазар няма аналог. През годините той се разрастваше в свой собствен стил и съм щастлив, че бях непосредствен свидетел на това развитие. Преди около 25-30 години ни смятаха за малък регионален играч и тъй като изнасяхме по 1,5-2 млн. тона в най-добрите години, не бяхме обект на внимание от страна на международните търговци. Това на практика ни позволи да изградим много силна структура от местни компании, които аз наричам интегратори - тъй като те не само търгуват активно, но и финансират фермерите със семена, торове и препарати, но също така имат и собствено земеделие. И след толкова години все още е така. Може би България е сред малкото страни в света, в които мултинационалните компании не притежават значителни активи. Трябва да споменем покупката на ADM на фабриката за преработка от царевица в Разград, но освен това - нищо друго значимо. Тази специфика на българския пазар води до това да няма доминиране на конкретно търговско лоби, като същевременно подтиква инициативата у местните компании да правят това, което смятат за най-разумно, а не притискани от централата, ситуирана някъде по света, да следват общата линия на компанията-майка. И не е случайно например, че днес България има най-голямата индустрия за белене на слънчогледови семена и съответно сме най-големият износител на белен слънчоглед в света. В днешно време имаме износ на около 6-7 млн. тона, което вече е много по-привлекателно за международните търговци, но както казах, местните компании са доста добре установени и няма да отстъпят лесно пазарния си дял.
Имаме и късмета да бъдем сред първите в северното полукълбо и в ЕС по-специално, които имат ранна жътва и предлагат на пазара новата реколта, за да можем в крайна сметка да се възползваме от цените в този преходен период между стара и нова реколта. Разбира се, това има и негативни страни по отношение на търговията, защото периодът е доста волатилен с рязко променящи се цени и това понякога създава доста главоболия за пазарните участници и най-вече за брокерите като нас. Но това е част от работата ни и ние не само сме свикнали с тях, но и се опитваме да се забавляваме…


- По отношение на предстоящите промени в индустрията, как Вие в „Агрикор“ ги виждате и какъв е бил Вашият личен опит през годините?

Променя се и се променяме постоянно. Както казах и в началото, ние работихме главно за средиземноморските пазари - страните от ЕС и Северна Африка за малки кораби до 5 000 тона. След това дойде присъединяването ни към ЕС през 2007 г. и хендитата (кораби над 20 000 тона) с фуражна пшеница за Испания станаха стандарт. След това изгряващите дракони от Югоизточна Азия показаха апетита си и сега значителна част от нашите реколти се продават на тези дестинации. Освен това България, от известен производител на фуражна пшеница, днес вече предлага и хлебна с дял от около 50% в износа. Огромна промяна претърпяхме и на пазара на слънчоглед. Само допреди няколко години бяхме основен източник на слънчоглед за съседите ни от Турция. Мисля, че дори през 2011-2012 г. бяхме номер едно износител в света, докато днес сме номер две, но нетен вносител, а не износител в региона. Така че нещата се развиват и променят със сигурност.


- А как Covid-19 повлия на всичко това? Как виждате индустрията и въобще света да се адаптира към новите реалности? Как ще повлияе лично на Вас и като цяло на работата на „Агрикор“?

Мисля, че след толкова месеци вече сме малко по-добре подготвени. Всички общо взето вече знаем какво да очакваме и как да реагираме. Разбира се, COVID беше и все още е феномен и среда, в които никога не сме живели и не сме били подготвени. Е, може би освен тези от нас, които гледат научно-фантастични филми… В тях се обикновено се справяме с такива бедствия от планетарен мащаб. Шегували сме се с мои колеги, че вече сме виждали всичко, което го има по филмите. Все пак стана ясно, че всъщност участниците на пазара са много адаптивни и можем да се справим. Нашата индустрия е сред малкото, които се представят добре и продължаваме да доставяме храната на хората без прекъсване. Нямаше големи смущения по веригата за доставки, имаше кратки резки движения поради презапасявания с продукти. Най-голямата промяна според мен ще бъде в управлението на риска, оценката на контрагента, отношенията с партньорите и много, много други. Със сигурност вече ще сме много по-взискателни и внимателни в търговията, което в крайна сметка вярвам, че ще е за добро.


- "Агрикор“ е сред първите партньори на AgFlow, като ни предоставяте анализи и цени вече повече от 10 години, т.е. много преди моето идване в AgFlow. Какво Ви накара и привлече да станете стратегически партньор на AgFlow?

Много се радвам, че сме част от информационната мрежа на Agflow още от самото й начало, и се радвам че подкрепихме основателите на платформата. Прозрачността и акуратността на информацията са от съществено значение за ефективните пазари и наистина вярвам, че точно те са довели пазара дотам, където сме сега. Произвеждаме повече, търгуваме повече, доставяме храни на хората и в най-отдалечените части на света и подкрепяме постоянно нарастващата световна икономика. Така че, определено считам, че трябва да сме част от подобна платформа, която не е само структура, а и начин на мислене, което позволява да се случват всички тези важни и добри за хората неща.


- Благодарим за добрите думи! Това прозвуча и като желание за по-голяма колаборация, в тази връзка разкажете ни повече за Вашия огромен успех със „Зърнена Академия“?

Трябва да кажа, че в началото подценихме потенциала на това събитие. Първата година беше вълнуваща като всяко начало. Втората беше не по-малко вълнуваща, но изискваше да сме поне на нивото на първата. Третата трябваше да надскочи и двете, така че с всяка година трябваше да ставаме все по-добри и по-добри. Но тези събития са важни и необходими, защото хората се нуждаят от тях, имат необходимост от комуникация и интеракция. Хората имат нужда да се социализират, да говорят, да жестикулират, да се усмихват, да споделят и въобще неща, които сега определено ни липсват…


- А какво мислите за дигитализацията и цифровизацията, която  AgFlow се опитва да представи и наложи на пазара? Как мислите, че тя ще се отрази на индустрията и въобще какво е бъдещето в тази насока според Вас?

Според мен се докосваме до теми, които са извън моята експертиза. Вероятно съм малко  консервативен, но въпросът, който ми изниква е: Дигитализация в какъв смисъл и до каква степен? Това е въпросът, който трябва да си зададем и с чийто отговор трябва да сме наясно… Както отбелязах и по предишния въпрос, ако това е получаване, анализ и разпространение на информация – да, без съмнение! НО, ако това означава да направим всичко виртуално, да изключим хората от търговията, да направим цифрови платформи и търгуваме с някого някъде…, който може изобщо и да не съществува... Тогава защо просто да не играем компютърни игри? Същото е.
Как щеше да го има този подкаст, ако няма живи търговци, брокери и т.н., с които да говорите?
Много хора ще загубят работата си, но не само, ще загубят социалната част от живота си, ако останат пред екраните и просто кликат, за да купуват и продават. Как ще бъдем вдъхновени да работим, да намерим смисъл в живота си, ако се превърнем в нещо като кол центрове ? Така че: информация – да, скорост – да, достъпност - да, но трябва да запазим и човешкото лице на нашия бизнес, иначе всичко някак си ще загуби смисъл.

- Какви бяха факторите, които Ви доведоха до основаването на „Агрикор“? Как върви бизнесът Ви сега и как можете да помогнете на AgFlow за в бъдеще?

За мен това беше естествен избор, тъй като бях в точното време и на точното място да създам първата брокерска компания в България. Вече толкова години не мога да бъда по-щастлив да вървя по този път и със сигурност, когато ме питат каква работа имам, винаги казвам - имам най-добрата работа в света: говоря с интелигентни хора, следвам най-важните икономически и политически събития и като цяло бъдещето на човечеството, което определено е свързано с храната. По отношение на бизнеса си сме подготвени и позиционирани добре, търсим нови неща и се опитваме да бъдем в челните редици на индустрията. Много ценя нашето партньорство с Agflow, тъй като споделяме едни и същи ценности в живота и бизнеса, а именно - прозрачност, ефективност, дългосрочни и силни взаимоотношения и партньорство.


- Страхотно! Много се радвам се, че в AgFlow имаме партньори като Вас. А какви са бъдещите планове на „Агрикор“? Дали може да споделите повече подробности за нашите слушатели/читатели?

Винаги се опитваме да правим неща, които не са правени досега. Не ми е интересно да се присъединявам към партито, след като е започнало отдавна…. Ние просто се опитваме да водим в индустрията и искаме да бъдем първите, които ще покажат новите неща. Така че, въпреки че тази година няма да провеждаме нашата „Зърнена Академия“, гледаме позитивно и ни остава известно време да поработим по проекти, които бяха вече в процес на разработка. Засега няма да разкривам тайни, но останете на линия - надяваме се да изненадаме приятно. Ще се постараем да направим каквото трябва, за да покажем новите неща в най-скоро време. Така че останете на линия и очаквайте повече подробности в бъдеще…


Разговора проведе Мо Сафаф от AgFlow. 

Можете да слушате целия подкаст на английски език на сайта на AgFlow или в Spotify
 

AgFlow е компания, базирана в Женева за събиране и анализ на данни за физическите пазари на селскостопански стоки с цел дигитализиране на пазарите. Уникалната й дейност, в комбинация с безупречната репутация, я правят без аналог в сектора. Към този момент AgFlow предоставя платформа за събиране и анализ на цените на стоките на физическите пазари, фрахтове, търговски потоци за зърна, маслодайни и растителни масла. Всичко това в една високотехнологична система с достъп до исторически данни, форуърдни криви и инструменти за управление на риска в помощ на търговци, анализатори, мениджъри и т.н на глобално ниво.
 
Мо Сафаф е Мениджър клиенти в AgFlow, като е отговорен за управление на отношенията с доставчиците на данни и развиването на нови контакти. Той има опит от почти десетилетие като мениджър клиенти в различни индустрии и Магистърска степен по Био инженерство от Университетския колеж на Лондон. Важен факт от биографията му: Мо е квалифициран стендъп-комедиант с над 500 шоута във Великобритания и по света, включително представления в Кралския Албърт Хол и на Фестивала Фриндж в Единбург през 2019.




Етикети: интервю подкаст дигитализация на зърнения бизнес

Още новини

ТОП НОВИНИ

Copyright © 2021. All market data is provided by Barchart Solutions. Futures: at least 10 minute delayed. Information is provided 'as is' and solely for informational purposes, not for trading purposes or advice. To see all exchange delays and terms of use, please see disclaimer.